woensdag 6 maart 2013

Kroes op woensdag

Watertoren van axel
Eindelijk, voorjaar, althans zo ziet het er naar uit. De karperkoorts neemt met de dag toe, wat een rot gevoel is dat toch. De onrust in je lichaam, en nog erger, de onrust in je gedachten. Afgelopen maandag en dinsdag heb ik voer plekken aangelegd om die op woensdag met de pen af te vissen


Heel leuk idee. Echter, zij het niet dat men van het waterschap het besluit had genomen om de sluizen op te zetten van Axel.



Ik kwam woensdag ochtend om 09:00 uur aan het water en wat schetst mijn verbazing? In een nacht gewoon het water ff 40cm gezakt. Bedankt!«
 Heel mijn stek was weggespoeld. Ik heb het toch nog even geprobeerd. Maar de het fijne gevoel van vissen had inmiddels al plaats gemaakt voor grootschalige irritatie.

Ik heb altijd een backup plan. Althans, meerdere. Ik dacht dan ga ik toch ff bij Isabella op bezoek. Altijd vis en altijd prijs.
Jack&Abu

De rit duurde 30 minuten maar dat is het altijd meer dan waard. Snel alles op mijn vaste stek gegooid, blikje maïs erbij en genieten maar. Niet snel of de eerste gegadigde melde zich al. Deze 1ste heb ik tot mijn spijt gelost, een beetje te snel willen reageren. Ook de slip van mijn Abu stond te strak. Even later sloeg mijn pen schuin weg. Hengeltje krom, slip was perfect. En dat geluid van de Abu is hemels. Even later kuste de kroeskarper het koord van mijn net. Ik dacht eerst dat het een brasem was omdat toen het kroesje aan het oppervlakte kwam zag ik licht grijze schubben. Ik dacht: " nee, ik lijk Marco Kraal wel. " die vangt ook altijd brasem.

Kroeskarper
Wonderbaarlijk wat een power de kroesjes hebben. Voor mij is dit echt een unicum. Ik heb er nog maar 3 gevangen in al die tijd dat ik al vis.

Maar zo snel dat hij kwam zo stil was het later. Ik heb nog 2 uurtjes gezeten en besloot toen om de verkassen, het was erg lekker weer en ik lag wel lekker. Is niet echt mijn gewoonte om zo lang op 1 stek te zitten. Maar wat geeft het.




Ik kwam naar wat struinwerk uit bij een soort van kom met 2 duikers en een zijarm met laag water. De diepte varieerde van 70cm tot 2 meter.
Het moest rond 14:00 uur zijn geweest toen er op eens de oorlog op het water uitbrak. Zo ziet de paai er ongeveer uit.
Schubje 2


De karpers waren helemaal dol. Dikke plonzen en riet stengels die als malle heen en weer zwiepten. Soms zag je enkele schubjes springen, ik had het niet meer. Ik wist niet waar ik moest kijken. Ik was helemaal in mijn element, wel was ik wat hongerig. Ik had enkel 2 sneetjes pindakaas, een appel en een koekje meegenomen in mijn ransel. En natuurlijk een thermos met thee en een flesje icetea. Volgende keer wat meer meenemen. Al met al een hele fijne dag. De Sensorpennen werkte goed en gaven de beten strak weer. Wel vond ik ze af en toe slecht zichtbaar als de zon er schuin op scheen. Maar ze maken de naam meer dan waar. Je ogen worden minder snel moe. Dit heb je bij two tone antennes wel.
Schubje 1

4 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Lekker gevist en gevangen mooi man. Paaien de karpers bij jullie al?

    Groet, Björn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bjorn:

    Van de paai blijkt in sommige stromen al sprake te zijn.
    Dit vanwege de hoge water temperaturen. Ikzelf heb er wat zien scharrelen en springen bij het riet. Ook de bekende schuim bellen e.d. maar of dit ook daadwerkelijk ook de paai betreft is een raadsel. Het was woensdag echt absurd. Het was op mijn stekken soms 20 graden. Misschien dat dit alles tezamen iets heeft doen triggeren.

    De vangsten vielen mij wel tegen, had op iets meer gerekend i.v.m. het bovengenoemde. Ach ja, soms denk ik het te weten en een moment later blijkt alles weer ontkracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thnx MIchael,

    Ik probeer ook maar wat. Ik heb mezelf nooit echt bezig gehouden met fotografie. Ik vind het wel heel erg leuk. Misschien een cursus volgen dan?

    Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen