zaterdag 13 april 2013

Het voeren begint zijn vruchten af te werpen.

 Al geruime tijd bevis ik een ander gedeelte van Zeeuws-Vlaanderen waarvan ik nu de schubben pluk.
Ik ben een persoon die stelregels die ons min of meer worden opgelegd in een van de 100 karpermagazines, gewoon aan zijn laars lapt.
Het gaat dan met name erom dat er wordt beweerd dat het in de winter moeilijk vissen is en je beter thuis kan blijven. Ik, zo dwars als ik ben, heb lekker door gepend en met resultaat. het heeft mij de volgende dingen opgeleverd.
- Ik heb meerdere nieuwe stekken kunnen vinden.
- Ik ben meer te weten gekomen over het ophouden van onze vriend.
- Wat ik eerst dacht te weten valt weer in het niet bij wat ik nu geleerd heb.

 Kortom, ik ben heel veel wijzer geworden. Ik heb min of meer mijn vangsten bijgehouden en ik heb sinds 1 januari 2013 al 32 mooie vissen in allerlei soorten en maten mogen vangen. En soms is blanken ook goed, niet voor het zelfvertrouwen, maar meer voor je know how. Je past je montage, lijn en stalk gedrag aan. Ook het aas komt vaak aan bod, zeker in de koude winter maanden. Ik heb geschakeld tussen deeg, zelfbouw boillies, tijgernoten en mais. Ik kan stellen dat ik nog steeds het meest heb gevangen met het oude vertrouwde mais uit blik a 55 centen.

Het kan ook zijn dat de boillie nog niet bekend is op mijn maagdelijke wateren.

                                                                                                                                                                             Bij elke bezoek voerde ik enkele van mijn tropical tijgernoot boillies aan.
 Gewoon omdat het kan en mag. Ik heb er ook mee gevist maar zonder resultaat tot dusver, moet ik mijn recept bijstellen
? of is er iets anders aan de hand? Ik heb mezelf goed laten inlichten over het maken van boillies, maar ik kom toch steeds terug op onze vertrouwde partikels zoals hennip en mais.

Ik wil graag dingen anders doen dan anderen, zeker wat betreft de visserij. Ik zie iedereen in eens links afslaan omdat een grote naam of productgroep dat zegt. Als iedereen met worst vist ga ik met kaas aan de haal. Niet dat dit ineens wonderen doet, maar bij wijze van.


Ik vindt het leuk om altijd een beetje te kijken naar wat er zoal op de bodem rond scharrelt aan kleine schaal en schelp diertjes. Mijn inspiraties en ambities lopen soms hoog op. Vandaag was een vismaat/karpercommissie lid aan het dreggen tijdens het jaarlijkse onderhoud aan de kleine kreek van Axel. Ik zag allemaal kleine water vlooitjes, driehoeksmosseltje e.d. Bij mij begint dan het radartje al te werken, wat kan ik hiermee????

Juist. zorgen dat je er meer te pakken kunt krijgen en deze helemaal crushen en ergens in of toevoegen. Ik ben van mening dat een natuurlijke geur en smaak het altijd zal overtreffen van de mier zoette rommel die wij allemaal klakkeloos het water in smijten ter meerdere glorie en hoop.

Alhoewel een goede boillie ook wonderen kan verrichten, lastig he?
jep, elke visser speelt met dit dilemma denk ik. Want hoe moeilijk kan het zijn om iets los te laten waarin je vertrouwen hebt? Ik kan het weten en dat is soms verdomd moeilijk. Wat dan wel weer lekker is dat als het iets oplevert in de zin van staart, schubben en een hoop geplonz.

 Zo ook kan je uren lang speculeren over wat nou een goeie stok is (hengel)
Ik denk altijd maar zo, als je er vertrouwen, plezier en van kan genieten is het goed. Je kan 10000 euro,s uitgeven aan state of the art materiaal, maar word je daar per definitie een beter visser van? Of zijn we met zijn alle losgeslagen in het oerwoud van merken en consumptie? Ik denk dat het soms goed is om terug bij de basis te beginnen en terug te kijken naar het verleden. Daar duiken onze herinneringen en plezier ineens weer op. Lekker met een blikje mais en een dobber langs de kant lopen. Heerlijk!


Ik zelf maak me ook schuldig aan al die consumptie zooi. Zo was ik laatst met wat gasten van de commissie bij Carp Square in Mechelen geweest. Alleen al de geur van al die boellies doen je nek haren overeind doen staan, en niet in positieve zin. Iedereen wilt zijn of haar product prijzen en meent het antwoord te hebben op uw leegte en behoefte. Ik zelf arme zot heb daar een emmertje hennip en stickmix gekocht. Ik vond het wel eens het proberen waard. Al met al wel een leuke dag, maar je ziet door de bomen het bos niet meer, overal hengels vanaf 2 en halve pond en meer. Afbeeldingen van monster vissen gevangen in een ver oord ergens hier ver vandaan. Het zal wel loslopen met de visserij. toch?


Je loopt wat rond op zo,n beurs. Keuze uit boillies en partikels te over.
Ik kijk en observeer hoe zij hun product proberen te slijten aan die gasten die met loodkanonnen vissen. Iedereen knikt begrijpen en stemt toe in aankoop van ineens 25 kilo of meer. Alsof het niets is! Ik zelf probeer zo licht mogelijk te vissen en met zo weinig mogelijk middelen. Ow ja, en ook zo oud mogelijk.







 Ik vind het soms ook leuk en nuttig om te experimenteren met ingrediënten.
Zo had ik gehoord dat Robin red een goed middel is om in je bollen te knikkeren. Ik heb een basis mix gemaakt van de volgende producten.
- 20% maismeel
- 20% griesmeel
- 10% polenta
- 15% sojameel
- 20% hennipmeel
- 5 % Robinred
- 6 eieren

Ik heb er ongeveer 450 gedraaid en inmiddels geïntroduceerd op een gesloten circuit, de tijd zal moeten leren of het een suc6 verhaal is.



Ik heb ook gelijk wat tijgernoot bollen gedraaid a 12 mm en wat vismeel dumbells op basis van vismeel. lekker makkelijk. De vismeel pellets vangen als een gek. Deze voer ik bij de mais en werken goed. De oplos tijd is ongeveer 1 uur en beginnen na 10 minuten al geur en sporen af te scheiden.







Op het Isabella kanaal kan je elke dag wel wat vissen strikken. Ik kom hier graag voor de rust en de vergezichten. Telkens als ik aankom zie ik op een boomstam een buizerd zitten. Ik ben iedere keer te laat voor de foto. Misschien de auto laten staan en gewoon een stukje lopen?

Ik ga van het voorjaar en zomer hier nog vaak mij pennetjes hier te water laten. mijn boillies liggen ook her en der gevoerd. Hopelijk levert het mij ooit die ene mooi oude bak op waarvan ik droom, hij hoeft niet 25 plus te zijn. ik ben al blij met een 10plus. Ik hoop op zo,n oud spiegeltje of schubje van enkele tientallen jaren oud. Lekker je hengel krom trekken op een vis, heerlijk!




5 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Je bent lekker aan het kokkerellen lees ik :) En inderdaad de meeste visspullen zijn meer om de visser te vangen dan de vis! Je hebt er toch een paar kunnen strikken zien ik Toppie!

    Groet, Björn


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Bjorn,

    i.d.d. Het vangen gaat heel erg goed. Vorig jaar wat minder, ik ben wat wijzer geworden misschien ? Of te veel passie? Any way, bij ons zijn de karpers aan het schuren tegen elkaar en mogelijk gaat de paai binnenkort van start. Best frusterend om ff bakken vanuit een boom te zien, maar azen en happen ho maar. Soms kan je bijna aanraken. Vandaag wilde ik ff kijken maar ik ken mezelf en dat resulteert weer in een avond blanken tegen beter weten in.
    Hoe zijn de vangsten op het moment bij jou, of kom je er nog niet aan toe?

    Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het de laatste tijd erg druk en kan weinig tijd vrijmaken. Maar van het weekend ga ik er weer even op uit! Paaiende karpers kan ik hier nog niet ontdekken. Als de avonden weer wat langer worden kunnen we in de avond ook weer een paar uurtjes vissen.

      Groet, Björn.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Willem,
    Zotezien gaat het goed met het bollen draaien!
    Mooi blog en tot Zaterdag!
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen