maandag 1 april 2013

t' Blikke weitje

t'Blikken weitje

 
Afgelopen zaterdag nog wezen pennen in het Blikken weitje. Dit water gangetje is gelegen nabij Hoek in de provincie Zeeuws-Vlaanderen. Wat mij zo aantrekt aan deze locatie is dat alles nog aanvoelt zoals je wel eens ziet op een oude ansichtkaart. Het idyllische beeld van een weide met grazende koeien, het enige nadeel is dat men in de loop der tijd een autoweg er naast is gelegd. In het weekeind is het hier relatief rustig. 



Het is al weer enige tijd geleden dat ik hier ben wezen pennen, de reden hiervan is dat men tussen oktober en eind maart het water laten zakken tot 50 centimeter. In het voorjaar laten ze het weer vollopen tot een maximale diepte van 1,5 meter tot 2 meter in sommige gedeeltes.













 Ideaal voor het pennen en het oppervlakte vissen, bijvoorbeeld met de korst of brokjes. Je moet wel een vergunning hebben van hoek en toestemming van de boer die zijn koeien daar laat grazen. zorg wel dat als je hier gaat pennen je niet aan de kant gaat pennen van de koeien.
Schubje


Het water is uitstekend om met enkel en alleen mais te bevissen, dit omdat dit water valt onder het type "maagdelijk water" er zitten behoorlijk grote vissen op de poel. In het voorjaar en zomer komen de vissen van verderop de grote kreken van Hoek om te paaien en te zonnen. De bodem is zanderig en goed zichtbaar. Het nadeel is dat je heel erg zacht moet lopen en je klein houden. De karpers liggen soms op een zandbank te zonnen op nog geen halve meter water, en voor je het weet schieten ze alle kanten op. Wat ook een aanrader is om laarzen mee te nemen, het is namelijk een erg sompig moerassig gebied. soms zak je een halve meter tot aan de knieën in de drab, maar je moet er wat voor over hebben. de prachtige omgeving maakt meer dan goed.

Er zitten hier enkel en alleen schubkarpers en kroeskarper. Spiegels heb ik tussen alle vangsten nog niet eerder aangetroffen. Maar zeg nooit nooit. Het is in het voorjaar een genot om hier te struinen. Klappende staarten, springende vissen, smakkende lippen en brekende rietstengels, kortom penvissen in optima forma.





 
 
 


3 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Lekker aan het pennen man,mooie schubjes. Zeker een mooi gebied waar je zit te vissen. Wees er maar zuinig op!

    Groet, Bjorn.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Björn,

    Ja ik ben zeker zuinig op dit plekje, maar ik ben bang door dat ik nu dit wereld kundig maak dat het voorbij is. Het is een van de stekken die ik koester. Maar ik ben mij ook bewust van mijn aandeel van de penvissers en gun iedereen een goede vangst. Soms moet je al penner/blogger concessies maken.

    Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen