zondag 17 februari 2013

lekker zoet deegje
Hmmmmmm, lekker cake......uh nee. not like that.
Ik heb vorige jaar gevist met een stukje ontbijtkoek. De geur en structuur van het goedje doet iets triggeren bij onze geschubde vriend.
Soms laat ik een idee een tijdje stoven. Een soort ei waarop je dan kan zitten broeden. Ik dacht laat mij die peperkoek eens onderwerpen aan een onderzoek. wat zit er zoal in zo,n peperkoek? nou ja het volgende: kandijsuiker, peperkoek kruiden, speculaas kruiden en wat deeg en naar gelang nog wat andere zoette meuk.
Karper vindt deze zaken erg lekker, althans so it seems. Ik weet nog dat ik het boek van Rini Groothuis las waarin ze omschreven hoe ze vroeger, in the good old days, op karper viste. En echt waar, vroegah, toen sex nog vies was en je poep met de lange oe schreef, toen viste zij met dakpannen, dakpannen?

ja dakpannen. Hoe ging dat in zijn werk dan? nou dat zal ik even uitleggen. men pakt een willekeurige dakpan, let wel niet van je eigen dak want dan heb je geheid een lekkage. Maar goed, men pakt dus een dakpan en deze maak je eerst goed schoon met water, en niet met chemische zooi, en vervolgens smeer je deze in met een goede pannenkoeken stroop. Vervolgens leg je deze eventjes in de oven tot dat de siroop laag hard is geworden, let wel op dat je de oven niet vollen damp zet want dan verbrand de suiker in de siroop. Deze zet je op een 100 tot 150 graden, je kijkt en voelt hoe de structuur is van de siroop. Als deze dan voldoende hard is, naar eigen inzicht, dan haal je de dakpan er uit en leg je deze om af te koelen op een droge plek op en schone doek. pak je dakpan en neem een touw mee van enkele meters lang die je aan de dakpan vast kan maken, neem ook een haring mee, nee niet eentje uit de zee, maar een tentharing, vervolgens loop, rijd of fiets je naar je stek, je dondert je dakpan in het water, op je stek, zet je touw vast d.m.v. een haring en kom enkele uren later terug op deze stek met wat mais of iets waarin je vertrouwen heb.

geheid dat je vis vangt, hoezo dressuur doorbrekend vissen, die oudjes waren zo dom nog niet, eerder inventief. Toen had je nog geen voedsel knikkers in allerlei soorten, kleuren en maten, nee toen had je een dakpan, een aardappel, mais, en een goed deeg. Wat wel erg is aan deze tijd is dat de dreggen gebruikte, ik ga daar verder niet over uitweiden, want anders breng ik straks nog mensen op ideeen, want je hebt er van die beunhazen tussen lopen die nergens om geven. Dan krijg je allemaal van die karpers met kapotte smoeltjes, erg zonde, wat een dood zonde! Efin, terug op mijn deegje. Je pakt een schaal of kom, mixer. In deze kom doe je de volgende zaken: een hele ontbijtkoek van 450 gr en deze moet je helemaal verkruimelen, vervolgens doe je daar 2 lepel basterdsuiker bij en 2 lepels honing, 2 handen met zelfrijzendbakmeel en 1 potje of flesje siroop. Deze plakzooi moet je ff goed mixen tot je een mooi egaal deegje heb. vervolgens bak je een cakevorm en deze vet je in met boter, vervolgens doe je alles in deze bak en deze doe je vervolgens in een voor verwarmde oven van 150 graden. Deze laat je vervolgens 2 tot 3 uur sudderen, soms ff kijken en voelen wat de structuur is. Als de bovenkant lekker krokant is en de binnenkant zacht dan is tie goed. snijd plakjes eraf en doe deze in een bakje in de vriezer, zo heb je altijd haak aas. en vangen dat je er mee doe. Althans als ik de verhalen moet geloven van wat oudjes die vroeger zo viste. Ik ga het binnenkort uitproberen. En je weet het, als ik er wat mee vang dan laat ik dat uiteraard weten.

20 opmerkingen:

  1. Willem,
    Leuk verhaal van de deeg en de dakpan(nekoek). Ik heb vandaag toevallig ook een deegje gemaakt. Hierin zit bij mij kippenbix, witbrood, basterdzuiker, zout, stroop ananasschijfje, giesmeel, meel en haver. Helaas niet mee gevist omdat iedereen in mijn gezin dit weekend onwel is. De vriezer houdt het wel goed.

    Je schrijft met je eigen woorden, zonder al teveel dichterlijke jus. Dat vind ik persoonlijk het leukste om te lezen. Je bent net als ik pas begonnen zie ik. Zeker leuk omdat er niet veel blogs te vinden zijn over penvissen.

    Leuk dat je mijn blog tussen je lijst hebt geplaatst. Ik zal jou site op mijn blog toevoegen. Hier staan overigens nog meer links bij van penvissers als je die nog zoekt.

    Succes, Michael

    PS. mooie pennen draai je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Michael,

    Bedankt voor credtits. Ik ben nog maar net begonnen, ik moet zeggen dat ik het heel leuk vind om met gelijk gestemde tot mooie verhalen te komen. Je leert al doende van elkaar. En die "jus" waar jij het zo mooi over hebt, probeer ik zoveel mogelijk achterwegen te laten. Het is soms wel verleidelijk om poëtisch over iets te schrijven. Ow ja en die pennen die ik meestal uit verveling maken, of omdat ik boos ben op die materialistische hengelsport bazen. Ik kan gewoon geen goed of nieuw spul vinden. Gelukkig zijn al onze andere bloggers hiervoor de input.

    Met vriendelijke pengroet,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem, Probeer eens het volgende: Koop een zak verse Martin SB tigernut boilies en stamp die tot fijne kruimels in elkaar. Vermeng deze met Brinta en bevochtig het met water. Voer balletjes ter grootte van een pingpongbal op je voerstek, (b.v. bij een duiker of zijkant van een brug), en plaats je pen en een boilie die je sidehooked aan de haak geprikt heb op je voerstek. Je maakt dan grote kans om een karper te vangen en het kost wat minder voorbereidend werk. Groet Thomas Lont.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Thomas,

    Ik heb maar een. 1,5 ponds hengeltje van Jack Hilton. Grote karpers ga ik hier echt niet mee kunnen strikken. M,n arme stikkie zou door de midden breken.

    Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Willem, zijn dat streekgerechten die je maakt :)
    Deegjes doen het altijd wel goed, Die glashengel kan toch wel wat hebben.

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ons Zeeuwen bien zuunig, en stroop e.d. zit schijnbaarin onze gene. Ik hoop dat die glas stok zulke bruut geweld van een 20 ponder aan kan. Ik weet niet wat voor kneiters Jack Hilton voor ogen had toen hij die stok bouwde.

    Leuk om zo lekker te ouwehoeren over degelijk materiaal. Ik denk dat die mannen van toen echt wisten waar ze mee bezig waren en dat die stokken van toen best veel kunnen hebben, ik weet ook wel dat ik niet op 30 ponders moet gaan jagen met een 1,5 lbs stokkie, of praat ik nu onzin? Hahahah. Ik heb er geen ervaring mee, zowel niet met een 30+ en bij nader inzien ook geen 25+ en dan i.c.m. een 1,5lbs stok. Jij of iemand anders wel dan? Tegenwoordig kom je in de meeste zaakjes alleen lood kanonnen tegen van minstens 2,5 pond. Maar ja, aan de andere kant zijn het allemaal fabriekshengels. Dus of ze daadwerkelijk ook de kracht en de eigenschappen hebben van een oldskool stok is voor mij een vraag. Ik heb wel een 2,5 lbs stok van carbon, gemaakt door bundy weever of zo, blank is goed de rest is brol. Ben van plan om m, te strippen, maar ja tijd en geld. Heb bij Dick Willemse al eens gekeken wat het kos t om een hengel te bouwen, van de kurk prijs word ja sjaggerijnig.


    Gr Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem,

      Het hangt natuurlijk ook van het type water af wat voor hengel je gebruikt. Met een 1,5 Ponds penhengel bij obstakels gaan vissen is geen wijze keuze. Ik heb zelf een 1,5 Ponds penhengel met een North Western blank. Gaat krom tot het handvat en daar heb ik toch aardige karpers mee gevangen. En voor het zware werk heb ik een 2 Ponds penhengel met een sportex blank, die heb ik al een tijdje een tophengel. Anders moet je even op de site van Thomas kijken en dan bij de sniper penhengel. Dat is 2,5 Ponds penhengel met een Harrison Ballisto blank, geen kurken handgrepen maar van Aircel. Ik heb die hengel in mijn handen gehad en hij voelt licht aan voor een 2,5 Ponds. Wil deze hengel van het jaar zelf nog bouwen maar heb het nog ff te druk. Maar er zijn natuurlijk meer goede hengelbouwers. Als je zelf een hengel bouw hou je wel de kosten laag en het natuurlijk erg leuk als je een karper vang op je eigen hengel.

      Groet, Björn.

      Verwijderen
  7. Beste Bjorn,

    Ik heb enkele weken geleden een rod-dryer gemaakt, enkel nog een bindtafel, en dan giet it oan zoals ze dat op z,n fries zeggen. Ik kan misschien baron booster op de kop tikken van een oud baasje wat ik ken, duimen kruisen maar!!! Heb een zwak voor die ouwe stokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Willem,

    Een paar dagen geleden gepost op een forum:
    Ik houd voor mijzelf 2 ongeschreven regels aan
    Regel 1: 1 tot 2 lbs hengels op wateren waar weinig tot geen obstakels zijn, de vis niet groter dan 25 pond en ik niet ver hoef te werpen met maximaal 70 gram lood. Hier vis ik zelfs wel eens met een spinhengeltje van 2,2 meter en een licht maximaal werpgewicht.
    Regel 2: 2 lbs en meer is nodig als mijn methode of de vis niet voldoet aan regel 1

    Maar je kunt ook prima 30 ponders vangen op nog lichter spul. Kijk maar vanaf 39 minuten: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=U38rDdbWeyc

    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thnx voor de info Michael, ik gaan eens even kijken.
    En over die 2 regels, die vergeet ik nooit meer. Geweldig!

    Gr Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Willem,

    Ik heb met de hengel een 32 ponder schub gevangen en good old Jack had hem voor Redmire pool gebouwd en daar zwommen toen al vissen tussen de 40 en 50 pond ???

    Groet Marcel (nostalgische shakespeare molen uit de oude doos)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey marcel,

    Leuk om te horen dat mijn blog je tot dusver bevalt.
    Ik heb Sigma ook op mijn verlanglijst staan. One at a time, haha, t leven is al duur genoegd en zeker die hobby die wij bedrijven wat betreft materiaal.

    Maar je zei net dat je 32 ponder op een 1,5lbs stokje van hilton hebt gevangen? Mijn bewonderingen Marcel.
    Kan je mij een foto opsturen van je Hilton?

    Gr Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Willem,

      Ik heb hem helaas niet meer , ik vind de grepen te lang en zonde om hem te slopen dus heb ik hem verkocht.Was overigens en zwarte FT 1 3/4 lb.
      Heb nog wel een stuk of 5 stokken van eigenbouw op hetzelfde type blank en een Hilton van de serie die koopmans ooit nog verkocht.

      Ik zou overigens maar eens info inwinnen over ABU is een prachtige molen maar bijna altijd met een haperende slip en Shakespeare was hierin nu eenmaal vele malen beter.

      Groeten Marcel

      Verwijderen
  12. Hey Marcel,

    Leuk blog heb je man. Leuk om al die oude covers van bladen te zien. Ik herinner me dat blad nog. Ik heb deze ooit eens zien liggen bij BHC Breda toen deze nog in de Stationsstraat zat. Wellicht een bekende winkel. Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met Shakespeare molentjes. Wel heb ik nog een oude Sigma liggen, maar het type en logo zijn er afgesleten.

    En wat betreft de Abu, tja, ik hoor meerdere verhalen over de slip van de Abu. schijnt vaker een probleem te zijn. Waar ik wel van schrok zijn de prijzen van de Abu,s. Er zijn mensen die daar gewoon 120 euro voor vragen. Ik weet niet wat een Abutje toen der tijd koste?
    maar dat kan nooit geen 130 gulden zijn geweest.

    Met vriendelijke groet.

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Willem,

    De prijzen van toen waren zeker niet zo duur maar voor een goede Shakespeare kan je gerust ook anderhalf tot 2 keer zo veel voor betalen als toen de nieuwprijs.

    Ik kan ook de verhalen van mensen die dan alles moeten gaan doen om de slip van een ABU goed te krijgen , dat bevalt me dus niet en er zijn maar echt weinig molens die een slip achterop hebben die goed zijn ook die van Shakespeare zijn minder goed als met slip voorop.

    Anders mag je wel eens komen kijken bij me hoor, kunnen we gelijk een dagje pennen als je er interesse in hebt.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Marcel,

    Een aanbod om een dagje op stap te gaan met de pen sla ik nooit af. Aan welke plassen of polder denk jij aan?
    Lijktme wel leuk om een dagje ergens anders te pennen. Ik namelijk nog nooit een spiegel gevangen.
    , wel kruis,schub, gras en kroes. En war betreft die molentjes, Ik maak misschien veel kabaal over die Abu,s maar het liefst vis ik met mijn Daiwa Rd1650 SS. Een stukje vakmanschap waar men u tegen zegt. Zo,n Abu is leuk voor de heb, ja toch? Ik hoor er veel goede en slechte verhalen over, ik dacht toen, laat mij dat molentje maar eens testen dan, ik heb er eentje kunnen kopen voor 4 tientjes via Marktplaats.

    Marcel ik hoor het wel hoe en wat en wanneer.

    Groet Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sorry voor de vele spel en interpunctie fouten, ik gebruik namelijk een tablet, nee niet eentje die je in neem, maar zo,n touchscreen apparaat. Die heeft zo,n geweldige autospelling functie ding moeilijk. En soms typ ik sneller dan dat de tablet aan kan, misschien wat rustiger doen, maar mensen, mocht het nu zo zijn dat ik op den duur Chinees ga lullen en typen, please let me know.

    Groet Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Willem,

    We houden er wel contact over en anders mag je me benaderen via me blog.
    Dan zal ik je een voorstel doen met hopelijk vanggarantie voor een spiegel(vorig jaar 105 stuks) dus moet hopelijk wel lukken.

    Ja Daiwa spreekt me ook wel aan en heb zelf een paar stuks waaronder de 3000 SS tournements

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey Marcel,

    We houden i.d.d. ff contact, ik begrijp dat je in Vlaardingen nabij Rotjeknor woont? Ik heb op Google maps behoorlijk water water gezien in en om de omgeving van Vlaardingen.

    Gr Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wilem,

    Wij hebben in Vlaardingen waar ik inderdaad geboren ben en nog steeds woon ongeveer 40 hectare aan sloten en singels , vaarten , vlieten en een recreatieplas(krabbeplas) dus inderdaad water genoeg met hopelijk vanggarantie voor een spiegel , we hebben er genoeg uit gezet onder mij verantwoording dus moet wel gaan lukken denk ik.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen